Tuloksellista markkinointia voi verrata rakentamiseen

marras 2, 2020

Yrityksen markkinointia voi verrata rakentamiseen. Kannattavan ja sujuvasti johdetun rakennustyömaan taustalla on aina hyvin tehty suunnittelu. Sama pätee markkinointiin. Valitettavasti vain harva rakennusalan toimija johtaa markkinointiaan yhtä suunnitelmallisesti kuin rakentamista. 

Seuratessa rakennusalan toimijoita digitaalisen markkinoinnin kanavissa, hyvin äkkiä huomaa, että yritysten markkinointi ei ole johdonmukaista. Tämä johtuu siitä, että strategiaa yrityksen markkinoinnille ei ole. Markkinointi ilman markkinoinnin strategiaa on kuin rakentaminen ilman kelvollisia suunnitelmia. Pelkällä arvailulla syntyy lisätöitä ja budjetti on äkkiä ylitetty.

Yrityksen markkinointistrategia ei ole logo-näkyvyyttä työmaa-aidoissa tai yrityksen brändivärien oikein käyttämistä urakkatarjousdokumenteissa. Strategia ei myöskään ole sosiaalisen median päivityksiä harjannostajaisista tai kasa blogikirjoituksia hyvin onnistuneista projekteista. Mitenkään moittimatta, etteikö nämäkin olisi tärkeä osa rakennusliikkeen markkinointia ja yrityksen näkyvyyttä.  Yrityksen markkinointistrategia on yksi tärkeimmistä liiketoiminnan johtamisen välineistä, joka luo pohjan kaikelle markkinoinnin tekemiselle.

Markkinointi ilman strategiaa on kuin rakentaminen ilman suunnitelmia. Pelkällä arvailulla syntyy lisätöitä ja budjetti on äkkiä ylitetty.

Liiketoimintastrategia kertoo yrityksen markkinoinnin tavoitteet

Kaikki lähtee yrityksen liiketoimintastrategiasta. Se kertoo missä yrityksesi on nyt ja mihin se on menossa. Liiketoimintastrategia asettaa tavoitteet koko liiketoiminnalle ja sitä kautta myös yrityksesi markkinoinnille. Markkinointia tulisikin aina johtaa liiketoiminnan tavoitteista käsin. Itse vertaisin liiketoimintastrategiaa saneeraushankkeen hankesuunnitelmaan. 

Saneeraushankkeen hankesuunnitteluvaiheessa arvioidaan mm. rakennuksen nykytila, tulevan hankkeen toteutusmahdollisuudet ja eri toteutusvaihtoehdot. Nämä tulokset kootaan yhdeksi dokumentiksi eli hankesuunnitelmaksi.  Hankesuunnitelmaan kirjataan hankkeelle asetetut laajuus- ja laatutavoitteet, jotka luovat pohjan toteutussuunnittelulle. Aivan kuten liiketoiminnan johtamisessa.  Liiketoimintastrategiaan kirjataan tärkeimmät tavoitteet, kuten kasvu- tai kannattavuustavoitteet ja ne muotoillaan vastaamaan yrityksen markkinoinnin tavoitteita.

Markkinointistrategia kirkastaa keinot tavoitteiden saavuttamiseksi ja markkinointisuunnitelma tarkentaa aikataulun

Yrityksen liiketoimintastrategiasta ja saneeraushankkeen hankesuunnitelmasta löytyy paljon yhtäläisyyksiä. Tästä syystä tuntuu hyvin luonnolliselta verrata markkinointistrategiaa rakennushankkeen toteutussuunnitteluun. Työmaata on äärimmäisen vaikea johtaa ilman kelvollisia suunnitelmia. Lopulliset toteutussuunnitelmat, kuten LVI-, sähkö- ja rakennustekniset suunnitelmat kertovat, miten hankesuunnitelmassa määriteltyihin laajuus- ja laatutavoitteisiin päästään.  Näin myös yrityksen markkinointistrategiassa. Sen tehtävänä on kirkastaa keinot liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi.  Toisin sanoen markkinointistrategia vastaa kysymyksiin missä, milloin ja miten tulisi kilpailla. Kannattaa siis ensin varmistaa keinot, miten saavutat tavoitteesi, ennen kuin käytät rahaa markkinoinnin toimenpiteisiin. Ethän lähde rakentamaankaan ilman selkeitä suunnitelmia.

Jotta työmaa valmistuu aikataulussa, alkuperäisten tavoitteiden mukaisesti ja pysyy budjetissa, tulee työmaan toteutusta myös johtaa. Tämäkään ei juuri eroa yrityksen markkinoinnista. Vaikka markkinointistrategia luo perustan kaikelle markkinoinnin tekemiselle, tavoitteisiin on lähes mahdoton päästä ilman toimenpiteiden systemaattista johtamista.  Johtamista helpottaa selkeästi laadittu aikataulu ja säännölliset kokoukset, oli sitten kyseessä yrityksen markkinoinnin tai rakennustyömaan toteutuksen johtaminen. Markkinoinnin tarkennettu toteutusaikataulu kerätään yrityksen markkinointisuunnitelmaksi ja toteutusta seurataan ja johdetaan säännöllisten kokousten avulla. Näin toimien saat markkinoinnilla tuloksia aikaan.

Näin saat markkinoinnilla tuloksia aikaan. Markkinointia voi verrata rakentamiseen.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää

6 + 5 =

Täyttämällä ja lähettämällä lomakkeen tiedot hyväksyt sivuston käyttöehtojen mukaisen henkilötietojen tallentamisen ja käytön. Tietosuojaseloste ja verkkopalvelun käyttöehdot.

Tutustu myös muihin kirjoituksiini

Blogissani jaan vinkkejä siitä, miten yrityksen markkinointiviestintää johdetaan tehokkaasti liiketoiminnan tavoitteista käsin. Lisäksi kirjoitan ajatuksiani rakennusalan asiakaskokemukseen liittyen.