Hyvin tehty markkinointiviestintä parantaa kannattavuutta

heinä 15, 2020

Koronavirus käänsi maailmamme ylösalaisin tänä keväänä. Taloyhtiöt siirsivät kevään yhtiökokouksia, joissa piti tehdä päätöksiä tulevista korjaushankkeista. Uusien asuntojen kauppa ei käynyt toivotulla tavalla ja työmaakokoukset siirrettiin digitaalisiin kanaviin kertaheitolla.  Myös työmaakäyttäytymiseen jouduttiin miettimään uudenlaisia toimintatapoja ylimääräisten kohtaamisten välttämiseksi. Rakennusala ei kokenut isointa kolausta heti korona-pandemian alkumetreillä, sen vaikutukset tulevat kuitenkin näkymään vielä pitkään. Vaikka nyt fokuksesi olisikin vahvasti kassan elvyttämisessä, ethän unohda yrityksesi markkinointiviestintää? Sen tehtävä on nimittäin parantaa yrityksesi kannattavuutta sekä elvyttää kysyntä.

Parhaiten selviävät yritykset, jotka panostavat digitaaliseen markkinointiviestintään

Iso osa yrityksistä on keväästä lähtien keskittynyt vahvasti käsillä olevasta hetkestä selviytymiseen. Miten kassa kestää koronan takia siirretyt rakennushankkeet, mistä töitä tekijöille? Häviääkö timpurit seuraavalla laivalla kotimaihinsa? Nämä kysymykset pyörivät rakennusalan toimijoiden mielessä. Samaan aikaan monet kehityshankkeet laitettiin jäihin. Moni yritys koki myös yrityksen markkinoinnin ja viestinnän tekemisen ylivoimaiseksi ponnisteluksi. Nyt ei kuitenkaan ole oikea aika unohtaa yrityksesi markkinointiviestintää – päinvastoin. Parhaiten tästä selviävät ne yritykset, jotka ottavat työmaan johtamisen digiloikan lisäksi vahvan roolin digitaalisen markkinointiviestinnän kehittämiseen. Nyt sinun pitää varmistaa, että pysyt asiakkaasi mielessä. Näin asiakkaasi osaa kääntyä puoleesi, kun on taas päätöksen teon aika.

Tee ainakin nämä

Edistyneimmät yritykset tietävät, että jos nyt markkinointibudjetti jäädytetään ja myyjät jäävät vain passiivisesti odottamaan valoisampaa huomista, syksyn tullen voi olla vaikea saada tilanne normalisoitua.  Digitaalisen markkinointiviestinnän tehtävä onkin tukea myyjän työtä, kun ylimääräisiä kohtaamisia vielä vältetään. Etene siis näin:

  • Kirkasta itsellesi yrityksen liikevaihdon kannalta tärkeimmät kohderyhmät. 
    Mikä kohderyhmä varmistaa yrityksellesi ne kannattavimmat eurot? Onko se suunnittelija, joka sinun pitää vakuuttaa vai kenties taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Kuka tekee sinun yrityksesi kannalta tärkeimmät päätökset?
  • Määritä näiden kohderyhmien merkittävimmät arvolupaukset. 
    Muista, että ison suunnittelutoimiston yksikön vetäjällä on hyvin erilaiset intressit kuin rivisuunnittelijalla. Tai ison kerrostaloyhtiön hallituksen puheenjohtaja ehkä kaipaa erilaista tietoa kuin neljän asunnon rivitaloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. 
  • Kuvaa sisältöpolku kohderyhmien tiedontarpeista.
    Mieti, mikä auttaa asiakastasi tekemään päätöksiä ja mitä asiakkaasi kysyy päätöksen teon eri vaiheissa? Onko jotain, mitä asiakkaasi ei ehkä vielä tiedä tarvitsevansa, eikä siksi osaa asiasta kysyä? Varmista, että asiakkaasi löytää vastaukset näihin kysymyksiin sinun verkkosivuiltasi.
  • Varmista myös, että olet hyödyntänyt sosiaalisen median potentiaalin. 
    Oletko tietoinen, missä kanavissa asiakkaasi liikkuvat? Jaa asiakkaallesi tärkeitä sisältöjä myös näissä kanavissa.

Kohderyhmää puhutteleva digitaalinen markkinointiviestintä on yksi tehokkaimmista keinoista parantaa yrityksen kannattavuutta. Muista, että jo pienilläkin panostuksilla on mahdollista saada merkittäviä tuloksia aikaan.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi, niin keskustellaan lisää

8 + 4 =

Täyttämällä ja lähettämällä lomakkeen tiedot hyväksyt sivuston käyttöehtojen mukaisen henkilötietojen tallentamisen ja käytön. Tietosuojaseloste ja verkkopalvelun käyttöehdot.